Gymnasium

Gymnasium van nu!

Bekijk de vlog van onze leerlingen en krijg alvast een indruk van ons gymnasium!

Onze gymnasiumafdeling wordt gevormd door een hechte groep leerlingen, onder begeleiding van onze twee Klassieke Talen-docenten: mw. Bemelmans en mw. van Rijn. Samen reizen we door de antieke wereld, die ons veel kan leren over de wereld waarin wij nu leven. In de onderbouw bouw je vooral aan je kennis van de taal, maar is er uiteraard ook veel aandacht voor de cultuurcomponent. Een mooi voorbeeld hiervan is de Classics Week in de brugklas, een week waarin het thema Klassieke Oudheid centraal staat in de Gymnasium brugklas. Leerlingen maken Trojaanse paarden, voeren een Griekse tragedie op, onderzoeken de dood van Julius Caesar… Het is een week vol leuke activiteiten.

Zit je in groep 8 en lijkt dit jou ook wel wat? Schrijf je dan via deze link in voor de VENI – VIDI – VICI workshops om zo een beeld te krijgen van ons Gymnasium.

Naast het lesprogramma in de klas, heeft het Rijnlands ook een lange traditie met tal van excursies als een bezoek aan het Archeon, een excursie naar Nijmegen en Xanten en museum- en theaterbezoeken.

Classics Week

In de brugklas krijg je als gymnasiumleerling Latijn, vanaf de tweede klas komt daar het vak Grieks bij. Na de derde klas kies je voor Latijn of Grieks, maar je kunt uiteraard ook door met beide talen.

In de bovenbouw verdiep je je kennis door de prachtige verhalen van verschillende auteurs, zoals Ovidius of Homerus, te lezen in authentiek Grieks en Latijn. Je leert om kritisch na te denken over wat je leest: een vaardigheid die je op velerlei gebieden kunt toepassen. Daarnaast wordt in de bovenbouw ook de Oudheid tot leven gebracht. Dit gebeurt in de eerste plaats natuurlijk door onze Romereis in de vierde klas, maar ook door museum- en theaterbezoek in Nederland.

De Gymnasiumafdeling van het Rijnlands is heel bijzonder, omdat je als gymnasiast ook meteen het TTO-programma volgt. Dat maakt ons Gymnasium het Gymnasium van nu! Je leert bij ons niet alleen de wereldtaal van het oude Europa – Latijn – maar ook de taal van de wereld van nu: het Engels! Een combinatie dus van  ‘klassiek’ gymnasiaal en tweetalig onderwijs.

Op het gymnasium ben je uitstekend op je plaats als je beschikt over een open blik naar de wereld, honger naar kennis, en zin om de uitdaging aan te gaan