Jeugd Gezondheids Zorg

Een gezonde basis voor elk kind

JGZ verzorgt de jeugdgezondheidszorg voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Ons werk is erop gericht om tijdig eventuele gezondheidsproblemen op te sporen. Tot de leeftijd van vier jaar komen kinderen op het consultatiebureau en ook op de basisschool zien we ieder kind een paar keer. Op het voortgezet onderwijs richten we ons rechtstreeks tot de jongeren. Wij beantwoorden vragen, geven advies en verwijzen, zo nodig, door naar passende hulpverlening.

Gezondheidsonderzoek onderbouw
Alle jongeren worden in klas 1 of 2 uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek en een gesprek met de jeugdverpleegkundige. Allerlei onderwerpen komen aan bod die van belang zijn voor de ontwikkeling. Hoe gaat het op school, met vrienden, thuis en met de gezondheid? Zijn er problemen, dan bekijken we samen wat nodig is om tot een oplossing te komen.

Jongerencontactmoment
Jongeren van 15 en 16 jaar worden door middel van een persoonlijke vragenlijst aangespoord om na te denken over hun gezondheid en leefstijl. Daarna volgt (naar keuze) een gesprek met de jeugdverpleegkundige.

Persoonlijke begeleiding
Iedere leerling kan op school een afspraak maken met de jeugdverpleegkundige om te praten over onderwerpen waarover hij of zij zich zorgen maakt. Dat kan gaan over school, thuis, vrienden, gezondheid of leefstijl. Ook met vragen over bijvoorbeeld het eigen lichaam, puberteit en alcohol of drugs kunnen zij bij ons terecht.

Wetten en regels
In Nederland hebben alle kinderen tot 18 jaar recht op jeugdgezondheidszorg. Wij voeren een wettelijke taak uit, waarbij het belang van ieder kind voorop staat. Ouders krijgen altijd vooraf informatie over een onderzoek. Meer informatie over onze wettelijke taak en werkwijze kunt u lezen op onze website: www.jgzzhw.nl/onze werkwijze.

Steuntje in de rug voor ouders
De meeste pubers komen de puberteit, een tijd van verandering en onzekerheid, goed door. Bent u opzoek naar opvoedinformatie? Kijk dan op onze website. Maakt u zich zorgen over uw zoon of dochter? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via telefoonnummer 088 – 054 99 99 of info@jgzzhw.nl. Op diverse manieren kan hulp worden ingezet.

Contactbureau: 088 – 054 99 99

E-mail:             info@jgzzhw.nl