'Een wereldschool met oog voor de toekomst'
'Veilig en vertrouwd'
'Vernieuwend en betrokken'

Wie zijn wij?

Het Rijnlands Lyceum Wassenaar is een school voor gymnasium, atheneum, havo en tweetalig onderwijs. De school is in 1936 opgericht. De grondslag van het Rijnlands Lyceum is algemeen bijzonder: alle levensbeschouwingen worden gelijkwaardig gerespecteerd. Openheid en transparantie zijn kernwaarden in het handelen van de school. Het schoolmotto luidt vrij, niet stuurloos. ´Vrijheid´ in het denken, de creativiteit en de zelfstandige ontplooiing van de leerling; ‘sturing’ in de overdracht van kennis en vaardigheden door de docenten en de ouders.

Het Rijnlands Lyceum Wassenaar biedt onderwijs aan 740 leerlingen. Het lesprogramma kent een grote diversiteit. Internationalisering is een belangrijk kenmerk van de school. De school biedt tweetalig onderwijs, Chinese taal en cultuur en extra programma’s voor Frans en Duits. Daarnaast profileert de school zich met sterk bèta-onderwijs. De verdiepingsvakken wiskunde D en Natuur, Leven en Technologie (NLT) zijn daar voorbeelden van. Kunst is een belangrijk pijler voor de school. Dit komt tot uitdrukking in het Kunstvak (examenvak) en in de bijzondere samenwerking met de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. De school heeft van oudsher een sterk gymnasiumtraditie.

Het Rijnlands Lyceum is gehuisvest aan de Backershagenlaan in Wassenaar. Het schoolgebouw (rijksmonument) wordt gekenmerkt door licht en ruimte. In 2008 is het gebouw gerenoveerd en uitgebreid met een nieuwe vleugel en sportzalen.

Het Rijnlands Lyceum is een school met idealen en ambities. Een school waar de leerlingen graag naar toe gaan omdat ze er in alle opzichten een heerlijke tijd hebben en waar docenten en medewerkers graag werken vanwege de goede sfeer en onderlinge samenwerking. Een school waar ouders worden gehoord en waar zij kunnen rekenen op kwalitatief uitstekend onderwijs.

In 2014 en 2015 mocht het Rijnlands Lyceum Wassenaar het predicaat ‘excellente school’ in ontvangst nemen.